KaSiH TeRcIpTa

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, June 9, 2012

Berkampung di Hospital

Salam olls..last chapter aku cite pasal delivered my second babykan?..so today aku nak cite kisah aku n baby yg still smpi ari ni dok spital lg..

Day 2 (2.6.2012) :
Aku tgk baby cm kuning sgt..pastu aku kasitau doc baby yg dtg buat round. Dia amik baby,n buat tsb test for jaundice. Ptg result kuar, aku bole balikn but bby kene masuk ,NICU. Aku tanye bp bacaan tsb baby,dia ckp 405!!! Terkejut aku bile dia bgtau cmtu..tak lama pastu,pakar NICU dtg jumpe aku,bawak beberapa surat. Dia tanye beberapa soalan laa kat aku,pasal darah..anak aku darah A+ n aku darah O+..so mmg membw kepada factor jaundice.tp dia cm musykil sbb hari ke2 jaundice anak aku leh jadi smpi 400++..then aku bgtau yg pen darah AB. Dia tanye ader tak adik beradik aku yg ader masalah darah. Aku ckp spjg aku tahu tak der laa...talesemia?siblings aku tak der..tp aku ader cuz yg talesimia..anak adik abah aku..so dia tanye bapak aku ader?so far tak der laa kot...may b dia pembawa je laa..so dh abis investigation,dia buat conclusion yg aku ngan anak aku tak match darah..sbb tu anak aku jaundice teruk..(Same goes with iman dulu,jaundice for 2 month a half)..so dia cerita laa treatment yg akan dia buat...tuk ari ni,dia akan pasang 4 lampu...tgk result besok bp, if tak der movement,dia akan buat process tukar darah..aku tanye nape tak buat terus?then dia bgtau byk complication if buat tukar darah..salah satu nye yg paling gerun is MAUT...sbb kite struggle ngan darah org lain n belom tentu lagi match ngan kite...luluh hati aku dgr doc bgtau cm tu..Allah jelaa yg tahu ape aku rase..so aku sign jelaa sume surat yg doc tu bg..Antaranya persetujuaan tukar darah. Petang tu aku balik umah without baby coz bby fully on phototheraphy n susu formula doc akan bg dulu...

Day 3 (3.6.2012) :
Aku dpt call dr hosp dalam kol 10 cm tu..suh dtg room in ngan bby kat ward 6D..result TSB dia turun dr 405 ke 210..bykkan??syukur sgt2 sbb turun byk..then aku g hosp dlm kol 11 n stay with her...stail budak jaundice,tak moo bgn minum..tido je sepanjang hari..aku try bg BF directly..tp dia tak isap..puas aku pujuk..dia macam lupe cr nak grab nipple tu..padahal 1st day lahir dulu dah pandai isap...so aku decide tuk pam n feeding pakai stringe...petang tu diorg amik lagi TSB bby..n result turun lagi jadi 176...aku ingat dh bole balik sbb under photo level..tp tak ley lagi..sbb doc takut dianye jaundice naik mendadak n result kum test tak kuar lg..so aku menginap laa satu mlm kat situ...mlm bby tak moo dok bawah lampu..sik nangis je...tak benti2 nangis...so aku pon amik dia n letak kat dada..lampu tu aku tarik dekat ngan aku...smpi laa pagi..

Day 4 (4.6.2012) :
Pagi tu nurse amik darah bby..sekali result dia naik sket...jd 200 cm tu...then doc kata still under photo level..tp kite repeat petang ni..klu menaik,I tak ley discharged dia,doc bgtau cmtu laa...ptg tu result kuar naik lagi 235...aku dh stress dh..air mata mula meleleh...pen tak dtg lagi..ari tu dia keje..aku call mak,dia suh aku sabar..tak pe laa bg bby betol2 ok br balik...aku plak ngan sakit bontotnya,pedih lagi kat bwh tu,haish Allah je laa yg tahu..hebat sgt dah aku rase ujian Allah bg ni..mmg tak sanggup rase nk hadapi..mlm pen dtg suh aku sabar..aku plak baru dpt buang air besar..pastu rase pedih n sakit yaa amat..tak tahu laa nak cite...

Day 5(5.6.2012) :
Pagi doc datang,bgtau aku dh boleh discharged..result pagi menurun jadi 208.so aku bole balik...tp doc suh monitor sbb anak aku akan ader masalah prolong jaundice n dia boleh naik balik bebile je...lepas discharged aku terus balik ke ktn..tp pg tu aku dpt berita yg tak best lak..iman kene chicken pox...melepuh2 dlam mulut dia..sian sgt..tak ley makan..air liur meleleh2..mmg sian laa..aku dh pening..cmne nak balik ni?takkan nak tinggal iman..sian dia..last2 aku decide tuk gerak 2 kete..bawak kancil aku sekali..aku balik nak kancil n pen bawak kete dia...sampai kat ktn,aku bwk bby masuk dlm bilik terus...iman n pen sampai lambat sikit..sampai je iman aku terus peluk dia..nangis sikit..rindu sgt2..aku tak jumpe dia seminggu...dh tu dia tak ley tgk adik dia..aku ader tye doc,dia ckp sgt bhy klu bby br lahir dekat ngan org chicken pox or demam or ape2 laa sakit berjangkit..sbb anti bodi bby sgt low,klu dia kene jangkitan,dia akan jd lagi teruk...mlm tu aku tido ngan bby je..iman still tak tgk adik dia...

Day 6 (6.6.2012) :
Pagi2 iman dh masuk bilik..may b dia perasan yg umi dia ader kat situ..then dia nmpk bby..aku dh debar dah..doa byk2 spy tak ape2..yelaa semuanya kene dgn keizinan Allah, baru leh jadi..penyakit pon cmtu...Maha Kuasa yang bg sbg ujian..nak uji sejauh mana hamba dia sbr...iman ckp 'bby'..dia nak pegang..then aku suh dia pakai hand sanitiser..mak aku bawak balik dr hosp..then dia nak tepuk2 bby..aku ckp slow2 ye..iman dh kecik ati..ingat aku marah..sian iman..dia kecik lagi..tak paham...dlm kol 9pg cm tu aku tgk bby makin kuning..mata dia kuning..kaki dia pon start kuning..aku ckp ngan mak,mak tgk..mak ckp petang t kite g..mak mertua aku ader follow pen..aku ni ntah laa...hangin je...MIL aku dok ckp yg tak der kuning..tak der kuning..padahal obiusly anak aku tu kuning..smpi hangin laa aku..dia leh ckp tak der ape tu..tak yah bawak..mandi ngan daun inai je..ha'ah..bijak laa sgt idea tukan...klu anak aku ni jenis kuning biase cm anak org lain, aku tak kesah..ni dh pernah cecah 400 kot...dh tu doc pon dh bgtau yg dia ader potential tuk naik balik...surelaa kene bwk spital...pas MIL aku gerak balik ngan hubs,aku pon gerak g spital..sekali result darah dia 300...haa amik ko..aku dh ckp..sure naik tinggi...masalah rhesus darah ni mmg tak dpt nak di bantu laa..kene tahan n redha..aku punye bontot n bawah tu makin sakit..aku suh mak aku tgkkan..sekali mak bgtau yg jahitan tu merenggang...Ya Allah...beratnye ujian ni..patut laa pedih gile...mak aku letakkan ubat luke kat situ..pedih tak terkata!!!nak ddk pon tak boleh..+ ngan sakit bontot lagi..buasir terkeluar..mak aku jugak yg uruskan..dia masukkan ubat buasir n aku nyer buasir yg terkeluar tu..thanks mak...semoga mak sentiase dilindungi Allah SWT...hari ni aku admit lagi sbb jaundice bby yg tinggi...dugaan tol rasenye..ngan bontot sakit,ngan bwh pon sakit..mmg stress..aku syukur sbb aku masuk ward mak aku...so mak aku sentiase ader tuk bantu aku...

Day 7 (7.6.2012) :
Aku masih di hosp pekan..duk kat ward mak..pagi mak datang..bawak nasi panas,then mak tunggu aku mandi..letakkan ubat..then angkat bby tuk aku susukan..result drh baby naik lagi..dari 300 jadi 326..aku diam..malas dh nak pk..aku doa jelaa bg dia tak naik tinggi..aku baring je kat spital..sbb sakit..aku jalan tonggek2 ngan bontot buasir..ngan luka bawah terbuka..Allah je laa yg tahu keadaan aku saat tu...stress sgt...urm petang ujian darah kuar...236 plak..dh turun...mmg anak aku mudah naik n turun darahnya...tu yg risau..aku smpi rase nak beli lampu bilirubin ni...huhuhu..sekali search harga mak aihh...patot laa hosp je ader..hehehe..subsidi kerajaan...:) mlm tu semalam lg aku tido kat spital..

Day 8(8.6.2012)
Ari ni TSB bby turun lagi..jd 194mmso doc ckp boleh balik..Alhamdulillah...aku rase penat nk tunggu hari ni..aku doa mintak2 laa dh tak naik..maintain or reduce smpi laa hari 14..aku dh penat nk g spital n sume laa..letey sgt2..badan aku ni sengal je..confinement tak start g..huhuhu...
Oklaa..tu jelaa cite pasal 8 hariku di hosp kerana jaundice..sekian...:)
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment